مصرف قهوه ی فیلتر شده با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است

20 دسامبر 2019- آیا قهوه ی فیلتر شده می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند؟ این سوالی است که محققان سوئدی به آن پاسخ دادند.

یک تیم تحقیقاتی در سوئد نشان داد که مصرف قهوه ی فیلتر شده ممکن است به افراد اجازه دهد که در معرض خطر کمتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار گیرند.

محققان میزان متابولیتهای مختلف قهوه را در افراد بر اساس نوع قهوه ای (قهوه فیلتر شده و قهوه ی جوشانده) که مصرف می کردند، بررسی کردند.

برای تهیه ی قهوه ی فیلتر شده، آب داغ را بر روی قهوه ی آسیاب شده ای که درون فیلتر ریخته شده است، می ریزند. محققان این فرضیه را مطرح کردند که فیلتر ممکن است بر میزان متابولیت های افراد تأثیر بگذارد.

برای تهیه ی قهوه ی جوشانده، به سادگی آب جوش را مستقیماً بر روی قهوه ی آسیاب شده، می ریزند. قهوه ی جوشانده ممکن است شباهت هایی با قهوه ی اسپرسو، قهوه ی تهیه شده با قهوه ساز و یا قهوه ی تهیه شده به روش پرکولیتور(در این روش بارها و بارها آب داغ را از پودر قهوه عبور میدهند) داشته باشد، با اینحال باید تحقیقات بیشتری بر روی این انواع قهوه انجام شود تا در صورت گرفتن نتایج یکسان، بتوان با اطمینان شباهت این انواع را با قهوه ی جوشانده تایید کرد.

پروفسور Rikard Landberg، استاد علوم غذایی در چالمرز، و استاد گروه بهداشت عمومی و پزشکی بالینی در دانشگاه Umeå گفت: ما مولکولهای خاصی - نشانگرهای زیستی- را در خون افراد شرکت کننده در این مطالعه شناسایی کردیم، که حاکی از مصرف انواع مختلفی از قهوه هستند .از این نشانگرهای زیستی برای تجزیه و تحلیل در هنگام محاسبه ی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 استفاده شد. نتایج ما اکنون به وضوح نشان می دهد که قهوه ی فیلتر شده تاثیر مثبتی بر کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 دارد. اما قهوه ی جوشانده چنین اثری را ندارد.

با استفاده از این نشانگرهای زیستی، محققان نشان دادند که احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 ، در میان افرادی که روزانه بین دو تا سه فنجان قهوه ی فیلتر شده می نوشند، 60٪ کمتر از کسانی است که فقط یک فنجان قهوه در روز می نوشیدند.

مصرف قهوه ی جوشانده، هیچ تاثیری بر خطر ابتلا به دیابت نشان نداد. با این حال، محققان خاطرنشان كردند كه این عدم ارتباط ممكن است به دلیل تعداد محدود مصرف كنندگان این نوع قهوه در جمعیت تحت مطالعه باشد.

پروفسور لندبرگ اظهار داشت: در مطالعات دیگر به نوعی مولكول موجود در قهوه ی جوشانده به نام دیترپن ها(diterpenes) اشاره شده است، كه با بیماری های قلبی و عروقی در ارتباط بوده اند.

پروفسور لندبرگ افزود: تحقیقات نشان داده است که وقتی قهوه را فیلتر می کنید، دیترپن ها قادر به عبور از فیلتر نیستند و در فیلتر گیر می افتند. در نتیجه ، شما از مزایای سلامتی بسیاری از مولکولهای دیگر موجود در قهوه، مانند مواد مختلف فنلی بهره مند می شوید. کافئین نیز در مقادیر متوسط ​، اثرات مثبتی بر سلامت دارد.

محققان می خواهند بررسی های بیشتری را بر روی دیترپن ها انجام دهند تا ببیند آیا دیترپن ها از طریق تاثیر بر متابولیسم گلوکز، بر خطر ابتلا به دیابت تأثیر می گذارند؟

این یافته ها در مجله پزشکی داخلی(Journal of Internal Medicine) منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/Dec/filtered-coffee-linked-to-lower-type-2-diabetes-risk.html